סוללות לרכב חשמלי – הטכנולוגיה שמפציעה ויתכן שבקרוב גם מפוקחת

לאחרונה עדכנה ארצות הברית את רשימת הטכנולוגיות הקריטיות שלה, וסוללות חשמליות וחומרים לבנייתן תופסים בה מקום של כבוד. ולא בכדי: סוללות לרכב חשמלי היא אחת ה"טכנולוגיות המפציעות" (תרגום מפוקפק-משהו למושג Emerging Technologies) היותר מדוברות בשנים האחרונות, והמאבק בין המעצמות להשגת שליטה בנושא זה רק הולך ומתעצם. התחום  אמנם אינו מוגדר כרגע בתור דו-שימושי, ולא בטוח שיהיה חלק מהעולם הזה בעתיד באופן רשמי, אבל הוא מהווה דוגמא לטשטוש הרב שיש בין טכנולוגיות אזרחיות לבין כאלה הנוגעות לביטחון הלאומי של כל אחת מהמעצמות, וכתוצר לוואי גם לשלום העולמי.

נכון לעכשיו רוב הטכנולוגיות המפציעות אינן נתונות בפיקוח, לא בישראל וגם לא במשטרי פיקוח בעלי אג'נדה שונה, כמו זה האמריקאי. היריבות הין המעצמות העולמיות הגדולות לא פוסחת כאמור על נושא זה, ולא מן הנמנע שבקרוב התחום כן יהיה נתון לפיקוח על ייצוא, או לכל הפחות לסוג כלשהו של בחינה שלו (בין אם של טובין או נושאים כמו העברת טכנולוגיה וקניין רוחני).

הנ"ל רלבנטי כמובן בהקשר הישראלי, משום שישראל הופכת בשנים האחרונות לשחקן משמעותי בתחום: כיום פועלות בישראל מעל 100 חברות בתחום האוטומוטיב, כאשר אף אחת מהן אינה מייצרת רכבים או חלקים שלהם, אלא טכנולוגיות עוטפות כמו הגנה בסייבר, חישה מתקדמת לבטיחות, נהיגה אוטונומית וכמובן סוללות לרכב חשמלי. הטכנולוגיה הישראלית קורצת מאוד לשוק הסיני, אשר מחפש למצב את עצמו כמוביל בתחום של סוללות מתקדמות בפרט ורכבים חשמליים בכלל, ולראיה סין משקיעה מאמצים רבים להבטחת גישה לטכנולוגיות רכב חשמלי המפותחות בארץ. מצד שני נמצאת ארה"ב, אשר לה בוודאי יהיה מה להגיד על כך, גם בהיבט של עניין משל עצמה בטכנולוגיות הישראליות וגם לאור מלחמת הסחר המתנהלת בינה לבין סין בשנים האחרונות. מהצד האמריקאי, החלת פיקוח על יצוא בתחום זה אינו דבר מופרך, ויהווה המשך לפיקוח שמוחל מזה שנים על יצוא טכנולוגיות למנועי דיזל, לדוגמא. גם מדינות אירופה ערות למתרחש ובוחנות צעדים אפשריים, וגם אנחנו בישראל בוחנים מקרוב את ההתפתחויות ושינויי המדיניות והרגולציה בתחום "חם" זה.

כתבות מומלצות

ליצירת קשר

 נא למלא את הפרטים הבאים 

ליצירת קשר

 נא למלא את הפרטים הבאים